Tanulni, tanulni, tanulni…de nem mindegy, hogy hogyan!

A Közvetítő archetípus levegős minőségéhez a mentális szféra tartozik. A tudás, az információszerzés és annak belső elrendezése, feldolgozása ennek a minőségnek egyik alaptémája. A tudás megszerzésével, a tanulással és megtapasztalással, ma az információ dömping korában, nem is olyan egyszerű megbirkózni. Te hogyan állsz ezzel a témával?

Gyerekként még tág volt a világ…

Emlékezz vissza, vagy talán a saját gyerekeiden most is megfigyelheted, hogy mennyire nyitottak, kíváncsiak, felfedezésre készek bármelyik pillanatban. Amikor mindenre rákérdeznek, és vég nélkül tudják sorolni a miértjeiket. Szerencsés esetben választ is kapnak, vagy legalábbis nem fojtják el bennük ezt a tudásszomjat a „hagyjál már békén, ne kérdezz folyton”, „maradj  egy kicsit csendben”, „menj kérdezd meg apát/anyát/nagyit/stb.” válaszokkal.

A gyerekek még sokkal nyitottabbak és befogadásra készek, kérdéseik vannak, nem fogadják el olyan egyszerűen a sablonos válaszokat, és játék számukra a saját tapasztaláson keresztüli megismerése és kipróbálása a számukra új dolgoknak. A tudás megszerzésének, a tanulásnak ez a játékos, könnyed módja sajnos mire felnőttek leszünk, nagyjából ki is alszik bennünk. Nem is olyan meglepő, igaz?

Merthogy előbb-utóbb elérkezik az az idő, amikor elkezdődik a tanulás tanulása. A rendszerezett ismeretszerzés az iskolai közösségben, meghatározott feltételek szerint és konkrét ismerethalmazra irányultan. A mai oktatási rendszer persze külön téma, és pro és kontra rengeteg érv sorakozódott fel, nem is erre kanyarodnék most. Inkább maradjunk ott, hogy tekints egy kicsit magadba, hogy felfedezhesd, benned él még ez a gyermeki kíváncsiság? Mi maradt meg belőle, és az hogyan, mikor tud megnyilvánulni?

Virtuális világ versus valódi élmények gyűjtése

Akár gyerekek, akár felnőttek vagyunk, ez a dilemma ma mindenkire érvényes. A XXI. század információtechnológia-alapú világának kétségkívül vannak nagy előnyei. De ugyanúgy megvannak azok a veszélyes mellékhatások is, amikre ha nem figyelünk oda, könnyen benyel minket az okostelefonok, laptopok és számítógépek virtuális illúzió-világa. Gondolj csak bele, biztos fel tudnál idézni Te is egy-két alkalmat, amikor ki se láttál a gépedből, ugye?

Hamar elfelejtjük, hogy milyen is volt azelőtt…

Ha meg amúgy is mentálisabb beállítottságú vagy, akkor még jobban figyelned kell erre az eshetőségre. Mit jelent számodra a tudás? Hogyan szerzed meg az információt? Hogyan rendszerezed azt a magad számára? Mennyire hagysz teret a saját megtapasztalásoknak? Szereted, ha minden 100%-kig meg van magyarázva és tudományosan alátámasztva? Mit kezdesz a logikával nem megmagyarázható, de mégis létező és tapasztalható jelenségekkel?

Lexikális tudás versus saját élmények általi tanulás

Ezzel el is jutottunk a mentális szint és tudás meghódításának egyik alapvető kérdéséhez: az ismeretszerzés mikéntjéhez. Az egyik irány, amikor minden fellelhető információt, adatot, ismeretet összegyűjtesz, rendszerezel, és abból megalkotod a saját válaszodat. Ráadásul ez ma, az internet és virtuális technika segítségével, szinte korlátlan mennyiségű adathalmazban való elmerülést jelenthet. De itt van nekünk egy másik megközelítés is, amely mindig is működik ma is, akár van wifi a közelben, akár nemJ Mi is ez? Te mire gondolsz?

Működése nem bonyolult: hagyod magadban a megismerés igényét kibomlani, beengedsz egy kis információ vagy tudás mennyiséget róla, majd ezek alapján a többit egyszerűen hagyod magadból a tapasztalás vagy az élet iskolája által kiforrni. Mindig is működött, és mindig is fog, mert mindig lesznek, sőt, ismét egyre többen vannak olyanok, akik szeretik a saját válaszaikat megkeresni. Olyanok, akik szeretik feltérképezni és a valóságba átültetni a saját pszichéjükben rejlő végtelen tudást. Olyanok, akik nem rohannak egyből „legugglizni”, ha valamit nem tudnak elsőre, hanem adnak egy kis esélyt a saját elméjüknek és az élet által küldött tanítómestereknek, tanító történéseknek. Minél inkább nosztalgikusan hangzik ez számodra, annál inkább érdemes lehet újra felfedezni fejlesztő és önbizalom növelő energiáját.

Bárhol is tartasz most az utadon, és bárhogyan is van jelen az életedben a tudás, a tanulás, a fenti mindkét út, és ezek optimális kombinációja is járható a számodra. Talán a legfontosabb, amire figyelni érdemes, hogy ne zárd ki egyiket sem az életedből. Találd meg, tapasztald ki a számodra legoptimálisabban működő keverékét mindannak, amit eddig tanultál, ahogyan eddig tapasztaltál, és mindezt a gyakorlatba ültetted.

Kívánok gyermeki izgalommal, nyitottsággal és a felfedezés örömével teli további tanulást, megtapasztalást a számodra is! Elvégre az élet iskoláját amúgy is utolsó leheletünkig járjuk, nem igaz?:-)